dimecres, 19 de novembre del 2014

LA PILOTA VALENCIANA I L'EDUCACIÓ - INCORPORACIÓ A L' ÀMBIT EDUCATIU

veure l’aprofitament didàctic que té aquest esport autòcton dins de l’escola. La
pilota per als/les alumnes d’avui en dia és un esport desconegut per a ells/es a l’hora de
practicar-ho, i ací l’escola deu d’actuar com a mitjador educatiu tant del coneixement
del patrimoni cultural valencià com a facilitador de la pràctica esportiva.


Cal destacar que en Primària no existeix cap bloc temàtic d’esports, si a
Secundària. En Primària el bloc temàtic que hi ha és el del jocs, aleshores el que farè és
tractar la pilota valenciana com a un esport adaptat a un joc.


OBJECTIUS GENERALS DE LA ETAPA PRIMÀRIA

1. Actuar amb autonomia en les activitats habituals.
2. Apreciar els valors bàsics de les persones, actuant en conseqüència.
3. Establir relacions equilibrades amb els companys sense cap tipus de discriminació.
4. Expressar-se i disfrutar mitjançant el joc i altres formes d’expressió i comunicació.
5. Identificar total o parcialment el propi cos i ser conscient de les seues possibilitats i
limitacions.
6. Identificar els problemes de la vida diària i ser capaç de resoldre’ls amb ajuda o
sense ajuda.
7. Observar l’entorn físic i fenòmens naturals contribuint a la millora del medi
ambient.
8. Conèixer el patrimoni cultural propi i respectar la diversitat lingüística i cultural de
la resta dels pobles.
9. Utilitzar diferents processos mentals i recursos materials per a obtindre informació i
adaptar-se al medi.

OBJECTIUS D’ÀREA D’E.F

1. Esforçar-se en la realització de les activitats físiques per a poder relacionar-se amb
la resta i ocupar el temps lliure.
2. Cuidar-se a nivell higiènic, alimentari, postural i d’exercici físic per a obtindre una
millora en la salut.
3. Conèixer les possibilitats i límits a l’hora de realitzar un esforç.
4. Resoldre problemes motors adequats dins de les seues possibilitats.
5. Adaptar el seu propi cos per a la realització de qualsevol moviment.
6. Jugar sense cap tipus de discriminació personal, sexual i social evitant
comportaments agressius i de competivitat.
7. Conèixer les distintes activitats físiques i esportives i el seu entorn per a participar
en elles.
8. Comunicar-se mitjançant l’expressió motriu i corporal.




OBJECTIUS DIDÀCTICS DE LA PILOTA VALENCIANA

1. Realitzar de forma autònoma activitats d’escalfament específic.
2. Desenvolupar i perfeccionar les qualitats perceptivo–motrius més sol·licitades en
estes activitats esportives: modalitats de pilota i diferents tipus de material.
3. Prendre consciència dels patrons del moviment necessari per a jugar a pilota valenciana.
4. Conèixer, practicar i desenvolupar els fonaments tècnics de les distintes modalitats
de pilota valenciana.
5. Conèixer el reglament de cada modalitat.
6. Conèixer els diferents elements que composen el trinquet.
7. Prendre consciència d'una tradició pròpia molt rica.

CONTINGUTS PROCEDIMENTALS
Participació i pràctica en l’esport de pilota valenciana amb una flexibilització de les
normes de joc adaptant-ho al nivell dels/les alumnes.
Utilització i exercitació de les habilitats bàsiques en diferents situacions del joc de la
pilota valenciana.
Utilització de les estratègies bàsiques per a la pilota: cooperació, oposició, cooperació -
oposició.
Recopilació d’informació de la pilota valenciana a partir de llibres, familiars...
Comprensió per part dels/les alumnes de com arreglar-se la mà.

CONTINGUTS ACTITUDINALS
Respectar els diferents nivells de destresa, tant d’ell/a com dels altres, en el joc de la
pilota.
Actitud de respecte front a les normes i reglament del joc
Acceptació del paper que corresponga a cada jugador en la organització de l’equip.
Interès per conèixer l’esport autòcton de la Comunitat Valenciana.

Els recursos per a practicar la pilota en l’entorn immediat.





SESSIÓ 

OBJECTIUS:

1. Que els/les alumnes coneguen l’art a la pilota valenciana d’arreglar-se la mà.
2. Distingir entre arreglar-se la mà per a raspall i per a les altres modalitats.
3. Pràctica esportiva amb el material el·laborat
4. Que els/les alumnes tinguen un coneixement de la modalitat X
5. Reconèixer als jugadors i les seues funcions.
6. Que els /les alumnes sapien aplicar els colps.
7. Conèixer les parts del trinquet.


Material : -esparadrap. - cartes. - cartró.
 - guants. - tesa - moll. - targetes de telèfon. - pilota
Part principal
- Els/les alumnes aniran col·locant-se tires d’esparadrap a la palma, per fer una base
bona.
- Col·locar una carta sobre la base de l’esparadrap.
- Col·locar tires d’esparadrap damunt la carta.
- Col·locar esparadrap per darrere de la mà.
- Col·locar tires fines d’esparadrap que vagen de la part de davant de la mà a la de
darrere.
- Posar base d’esparadrap per a les falanges.
- Col·locar cartes per a protegir les falanges i tapar-ho amb esparadrap ( sempre amb
tesa - moll).
- Amb una carta ens protegim el dit polze amb esparadrap.
- Sí van a jugar a raspall cal col·locar-se una base d’esparadrap a les puntes dels dits,
els didals damunt del tesa - moll en el dit i esparadrap sobre el didal.
- Cal dir als/les alumnes que els didals sols es posen per a raspall i que hi ha jugadors
que no utilitzen el guant sinó sols la base d’esparadrap. També cal dir-los/les que
cada jugador s’arregla la mà al seu gust.
 Part final
Els/les han de guardar la base d’esparadrap per al pròxim dia ja que en les sessions que
queden van a jugar a pilota valenciana i cal que duguen un poc de protecció i també per
a que es posen en la realitat mateixa de jugar a pilota com els professionals.


METODOLOGIA


La metodologia utilitzada en la unitat didàctica de la pilota valenciana ha estat
enfocada tenint en compte els següents principis:
- Flexible: S’ha permés, en tot moment, ajustar les propostes al
ritme de cadascun/a dels/les alumnes evitant diferències de destreses, sexe...
- Activa: Degut a que els/les alumnes han sigut els/les principals
protagonistes del seu propi aprenentatge.
- Participativa: Afavoreix el treball en equip fomentant el
companyerisme i la cooperació.
- Inductiva: Ha d’afavorir l’autoaprenentatge, així es podrà
comprovar la seua pròpia millora, tant en les habilitats com en les destreses
mostrades en la pilota.
- Integradora: En el procés d’aprenentatge i ensenyament de la
pilota s’han tractat totes les habilitats i destreses pròpies de l’Educació
Física.
- Lúdica: La pràctica de la pilota ha estat enfocat d’una forma
lúdica per a que siga significatiu per a l’alumne/a però sempre respectant els
continguts previstos.
- Creativa: Han d’haver moments d’alguna sessió en que s’ah
deixat als/les alumnes fer el que vulgueren per a que treballaren la creativitat
i deixar en un costat els models repetitius que solen fer.

TÈCNIQUES D’ENSENYAMENT

Les tècniques utilitzades durant la unitat didàctica de la pilota valenciana per a
impartir les classes són les següents:
- Instrucció directa: L’alumne/a compleix allò que li diuen. Un exemple
és en la sessió 2 quan els/les alumnes treballen els llançaments en que sols es
limiten a fer allò que els diuen.
- Reproducció de models: Els/les alumnes imiten al mestre amb les
distintes formes de colpejar a la pilota, entre altres.
- Resolució de problemes: La classe troba la solució als problemes que
sorgeixen quan es juga el campionat, en que ells/es mateixos/es relacionen el
problema que tenien amb la realització de la pràctica, amb la posterior solució
al problema sorgit.
- Assignació de tasques: El mestre determina les tasques que han de
realitzar els/les alumnes. Un exemple clar és quan el mestre explica el que té
que fer el feridor....
- Ensenyament individualitzat: Es realitzarà en aquells/es alumnes que
necessiten un tractament individualitzat per a corregir qualsevol moviment,
colp...que estiga fent.


http://pilotaescola.es/docs/pdf_11.pdf

1 comentari:

  1. En la meua opinió, l'estructura de la sessió estava ben plantejada perquè en una hora i mitja s'han mostrat tres modalitats totalment diferents (frontó, raspall i per dalt corda) i als participants "els ha picat el cuquet". En quan a l'execució, he trobat a faltar que mostrareu el material del que parlaveu perquè hi ha persones que no han vist mai "el moc verd" o el tessamoll i clar, parlaveu d'ell com si tots estigueren familiaritzats amb aquest.
    El fet de faixar-se les mans prèviament a passar a la pràctica, pense que ha estat molt encertat perquè és un moment que pot aprofitar per a explicar el que es va a fer, etc.; ja que tots els alumnes estan reunits i concentrats.
    En quan a la presentació, he trobat a faltar una vegada més algun tipus de visualització del que parlaveu. S'han anomenat algunes modalitats i no hem vist ninguna instal·lació, ni ninguna foto que ens ajudarà a fer-nos una idea.
    Tota la resta pense que ha estat prou bé, enhorabona!

    ResponElimina